2020.25.4
E-shopy – specifika účtování
Ing. Josef Horák, Ph.D.
V současné nelehké situaci se řada podnikatelských subjektů rozhoduje, zda by nebylo vhodné rozšířit svoje podnikatelské aktivity i do elektronického prostoru a v něm nabídnout své zboží, výrobky nebo případně i služby. Ideálním řešením může být vytvoření vlastního internetového obchodu, prostřednictvím kterého lze začít obchodovat ve virtuálním světě. Tím, že se podnikatel rozhodne obchodovat na internetu, může alespoň částečně eliminovat dopady případného omezení hospodářských aktivit z důvodu epidemiologických restrikcí. Zároveň však muže využít i potenciál, který se nyní naskýtá v oblasti elektronické komerce, v rámci které dochází v České republice k růstu tržeb v řádu jednotek až desítek procent v závislosti na oboru podnikání.
Článek se zaměřuje na objasnění korektního zachycení účetních operací z pohledu podnikatelského subjektu provozujícího e-shop tak, aby finanční účetnictví podávalo věrný a poctivý obraz o stavu a hospodaření příslušné účetní jednotky. Zabývá se i vybranými specifickými transakcemi, se kterými se může účetní jednotka provozující elektronický obchod setkat v oblasti pořízení majetku, dále během prodejní fáze a v neposlední řadě i v oblasti dodržení zásady opatrnosti v účetnictví na konci rozvahového dne. Transakce, které jsou uvedeny níže v textu, odpovídají účtování podnikatelského subjektu (plátce DPH), který provozuje elektronický obchod v České republice se zaměřením na prodej výrobků či zboží na tuzemském trhu z pohledu B2B či B2C. Zároveň účetní jednotka účtuje o zásobách způsobem A z důvodu lepšího přehledu o stavu zásob na skladě v porovnání s účtováním zásob způsobem B.
Nahoru1. Pořízení majetku určeného pro potřeby elektronického obchodování
Podnikatelský subjekt musí mít zcela konkrétní představu o tom, s jakými produkty chce uspět na trhu. Těmito produkty mohou být výrobky, které příslušná účetní jednotka vyrábí, nebo zboží, které účetní jednotka nakoupí a následně v nezměněném stavu prodá dalším subjektům.
Zachycení přírůstku hotových výrobků v účetnictví
Přírůstek hotových výrobků, které účetní jednotka vyrobila, se oceňuje ve vlastních nákladech. Účetní zachycení příslušných transakcí, které souvisí s výrobou a přijetím výrobků na sklad, je uvedeno v Tab. 1.
Tab. 1 – Přírůstek hotových výrobků na skladě
V rámci první účetní operace nejprve podnikatelský subjekt zachytí veškeré výrobní náklady, které souvisí s výrobou příslušného výrobku. Tyto náklady se zaúčtují do nákladů v rámci 5. účtové třídy v závislosti na povaze příslušného nákladu a podvojně a souvztažně se zachytí na příslušné aktivní či pasivní účty (závazky). V případě, že má účetní jednotka nárok na odpočet daně z přidané hodnoty, dojde k zachycení tohoto odpočtu na vrub analytického účtu "343 – Daň z přidané hodnoty" a ve prospěch příslušného účtu aktiv či závazků. Jakmile dojde k dokončení hotových výrobků, musí účetní jednotka zachytit přírůstek výrobků na vrub účtu "123 Výrobky" v příslušném analytickém členění a zároveň následně vyjme vlastní náklady neprodané produkce z výsledku hospodaření prostřednictvím účtu "583 – Změna stavu výrobků" na straně D.
Pořízení zboží
Dalším typem produktu, se kterým je možné obchodovat prostřednictvím e-shopu, je zboží. Účetní jednotka jej oceňuje pořizovací cenou. Do pořizovací ceny zboží vstupuje jednak cena pořízení a dále i vedlejší pořizovací náklady, mezi které patří například: pojištění, provize, doprava, clo apod. Více viz Tab. 2.
Tab. 2 – Pořízení zboží od tuzemského dodavatele
Pokud podnikatelský subjekt pořizuje zboží od tuzemského dodavatele, nejprve zachytí přijatou fakturu za nákup zboží na účtu "131 – Pořízení zboží" na straně MD. Podvojně a souvztažně zaznamená vznik závazku vůči dodavateli na účtu 321. Transakce č. 2 zobrazuje zaúčtování nároku na odpočet DPH (pokud jsou splněny podmínky pro jeho zachycení). Veškeré vedlejší pořizovací náklady musí být zaznamenány na vrub účtu "131 – Pořízení zboží" a následně ve prospěch účtu "321 – Dodavatelé". V žádném případě nelze tyto náklady zaúčtovat jako vznik provozních nákladů. Pokud by i u vedlejších pořizovacích nákladů vznikl nárok na odpočet DPH, postupovalo by se obdobně jako v rámci operace č. 2. Příjem zboží na sklad je následně zachycen na příslušný analytický účet (viz 4. účetní operace).
Situace však bude odlišná v případě, že účetní jednotka pořizuje zboží od zahraničního dodavatele z Evropské unie tak, jak je uvedeno v Tab. 3.
Tab. 3 – Pořízení zboží od zahraničního dodavatele z Evropské unie
V tomto případě je nezbytné správně přepočítat přijatou fakturu denominovanou v cizí měně na částku v Kč v závislosti na tom, zda účetní jednotka používá denní či pevný kurz pro přepočet cizích měn. Pokud podnikatelský subjekt nakupuje zboží od plátce DPH z Evropské unie, je nezbytné zúčtovat i DPH tak, jak je uvedeno v rámci druhé účetní operace. Pro vyměření a zúčtování nároku na odpočet DPH (za předpokladu, že na něj má příslušná účetní jednotka nárok) je vhodné použít účetní jednotkou speciálně vytvořený účet s číselným označením a názvem např. "349 – Vyrovnávací účet pro DPH".
Veškeré vedlejší pořizovací náklady musí být zachyceny v českých korunách obdobným způsobem tak, jak tomu bylo i v předchozím případě (operace č. 3). Po zachycení ceny pořízení a vedlejších pořizovacích nákladů následuje přijetí zboží na sklad v pořizovací ceně.
Na tomto místě je nezbytné podotknout, že v případě úhrady faktury v cizí měně z bankovního účtu zajisté dojde k zúčtování kurzového rozdílu. Ten však v žádném případě nesmí ovlivnit pořizovací cenu zboží a musí být zachycen do finančních nákladů na účet "563 – Kurzové ztráty", v případě, že v přepočtu na Kč uhradí účetní jednotka vyšší částku, než je ta, která byla zachycena v Kč v rámci prvotního zúčtování přijaté faktury; nebo do finančních výnosů na účet "663 – Kurzové zisky" za předpokladu, že účetní jednotka realizuje kurzový zisk.
Zboží však lze pořídit i od zahraničního dodavatele sídlícího v některé z třetích zemí mimo EU. V tomto případě budou zaznamenány účetní operace tak, jak je uvedeno v Tab. 4.
Tab. 4 – Pořízení zboží od zahraničního dodavatele mimo EU
Za předpokladu, že účetní jednotka pořizuje zboží od zahraničního dodavatele sídlícího mimo EU, dojde nejprve k zachycení přijaté faktury za nákup zboží (cizí měna musí být přepočtena na Kč). Následně dojde k zaúčtování vedlejších pořizovacích nákladů, viz transakce č. 2. V případě vyměření cla celním orgánem toto clo vstupuje do pořizovací ceny zboží a zároveň vznikne závazek vůči celnímu orgánu. DPH, která je vyměřena celním orgánem, je zachycena prostřednictvím účetní operace č. 4. V neposlední řadě dojde k příjmu zboží na sklad. Obdobně platí ustanovení o kurzových rozdílech tak, jak bylo uvedeno v případě pořízení zboží od zahraničního dodavatele sídlícího v některé z členských zemí EU.
Nahoru2. Prodej výrobků či zboží prostřednictvím e-shopu
Nyní se již příslušná účetní jednotka nachází ve stavu, kdy nabízí výrobky či zboží na trhu prostřednictvím svého internetového obchodu. V rámci samotného prodeje je velmi důležité vykázat správný okamžik, ke kterému dojde k uznání výnosu v účetnictví. Následující text pojednává o tom, jakým způsobem bude postupovat účetní jednotka za předpokladu, že:
-
zákazník uskutečnil převzetí zboží / výrobku v kamenné pobočce e-shopu, přičemž úhrada za zakoupené produkty byla provedena v hotovosti;
-
zákazník zakoupil zboží / výrobek na dobírku s tím, že mu produkty dopravila přepravní společnost;
-
zákazník zaplatil za zboží / výrobek předem prostřednictvím platební brány (např. kartou) a nechal si zaslat příslušné produkty prostřednictvím přepravní společnosti.
Transakce související s uznáním výnosu při nákupu zboží v hotovosti v kamenné pobočce internetového obchodu
Pokud si zákazník objedná zboží v internetovém obchodu a osobně jej převezme v kamenné pobočce dané účetní jednotky, dojde k uznání výnosu (vzniku tržby) v okamžiku převzetí zboží. Zákazník bezprostředně uhradí zakoupené produkty v hotovosti. V tomto případě datum uskutečnění objednávky nehraje v uznání výnosu žádnou roli. Jednotlivé účetní operace jsou zachyceny v Tab. 5.
Tab. 5 – Uznání výnosu při nákupu zboží v hotovosti na kamenné pobočce e-shopu|
Na základě modelového příkladu uvedeného v Tab. 5 je zřejmé, že účetní jednotka uznala výnos a zachytila DPH na výstupu dne 13. 10. 20X1, neboť k tomuto okamžiku došlo k převzetí objednaného zboží. Účetní jednotka zároveň přiřadila k realizovanému výnosu (tržbě) náklad v podobě zachycení úbytku zboží ze skladu.
Transakce související s uznáním výnosu při nákupu zboží na dobírku
Další možností, kterou má zákazník internetového obchodu, je objednání zboží s jeho následnou úhradou prostřednictvím dobírky.…