2.10.5
Sankce za nedodržení povinnosti v pracovněprávních vztazích
JUDr. Petr Bukovjan
Právní předpisy umožňují orgánům inspekce práce v rámci jejich kontrolní činnosti, resp. v souvislosti s ní, ukládat kontrolovaným osobám sankce za porušení jak hmotněprávních povinností, tak povinností postavených na poskytnutí součinnosti kontrolnímu orgánu. Jde o pokutu, resp. o zákaz činnosti či odnětí vydaného oprávnění nebo osvědčení. Uložení zmíněných sankcí je výsledkem přestupkového řízení, a je proto třeba dodržovat při rozhodování o nich zásady, na nichž je toto řízení postaveno.
NahoruPrávní úprava
Zákon o inspekci práce stejně jako kontrolní řád do 30. 6. 2017 rozlišoval mezi přestupky fyzických osob a správními delikty právnických osob (s tím, že na odpovědnost za jednání, k němuž došlo při podnikání fyzické osoby nebo v přímé souvislosti s ním, se vztahují ustanovení zákona o odpovědnosti a postihu právnické osoby), zákon o zaměstnanosti protiprávní jednání označoval za správní delikty a v jejich rámci znal přestupky fyzických osob a správní delikty právnických osob a podnikajících fyzických osob. V souvislosti s nabytím účinnosti zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich (PřestZ), ke dni 1. 7. 2017 se protiprávní jednání jak fyzických, tak právnických osob označují shodně jako přestupky. Tento zákon vymezuje odpovědnost za přestupek, okolnosti vylučující protiprávnost, pravidla pro zánik odpovědnosti za přestupek a souhrnné vymezení druhů správních trestů (z nichž jen některé se uplatní ve vztahu k níže popsaným přestupkům v pracovněprávní oblasti), jejich ukládání a řízení o přestupcích.
Zákon o inspekci práce
Zákon o inspekci práce rozeznává přestupky fyzických osob (§ 10 až 22 ZIP) a přestupky podnikajících fyzických osob a právnických osob (§ 23 až 34a ZIP) obecně na úseku:
-
součinnosti zaměstnavatele a orgánu jednajícího za zaměstnance,
-
rovného zacházení,
-
ochrany soukromí a osobních práv zaměstnanců,
-
pracovního poměru nebo dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr,
-
odměňování zaměstnanců,
-
náhrad,
-
pracovní doby,
-
dovolené,
-
bezpečnosti práce,
-
zvláštních pracovních podmínek některých zaměstnanců,
-
bezpečnosti technických zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví,
-
vyhrazených technických zařízení,
-
agenturního zaměstnávání,
-
výkonu umělecké, kulturní, sportovní a reklamní činnosti,
-
ochrany oznamovatelů (od 1. 8. 2023 a jen ve vztahu k podnikajícím fyzickým osobám a právnickým osobám).
Dle ustanovení § 9a a § 22a ZIP může být fyzické osobě nebo právnické osobě uložena pokuta za přestupek spočívající v tom, že nesplnila některou ze svých povinností dle § 9 ZIP, tedy dostavit se v odůvodněných případech na výzvu inspektora a v určené lhůtě na pracoviště úřadu nebo inspektorátu a poskytnout údaje, dokumenty nebo věci související s výkonem kontroly, resp. povinnost dostavit se na takové místo za účelem projednání výsledků kontroly. Pokuta mohla dosáhnout výše až 200 000 Kč. Od 1. 1. 2024 je ale novelou ZIP navýšena maximální výše pokuty za tento přestupek na částku až 1 000 000 Kč.
Zákon o zaměstnanosti
Úpravu přestupků obsahuje zákon o zaměstnanosti v ustanoveních § 139 a 140 ZZ. Tyto by se daly rozdělit do následujících oblastí:
-
diskriminace a rovné zacházení,
-
nelegální zaměstnávání (výkon nelegální práce),
-
zprostředkování zaměstnání, včetně zastřeného zprostředkování zaměstnání a jeho umožnění,
-
povinnosti vůči osobám se zdravotním postižením,
-
oznamovací, registrační a evidenční povinnosti,
-
vykázání dlužných mzdových nároků.
Co se týče jednotlivých skutkových podstat protiprávních jednání, kontrolovaná osoba se dopustí přestupku, pokud:
-
poruší zákaz diskriminace nebo nezajistí rovné zacházení podle zákona o zaměstnanosti,
-
zprostředkuje zaměstnání bez povolení nebo jiným způsobem poruší při zprostředkování zaměstnání zákon o zaměstnanosti nebo dobré mravy,
-
zastřeně zprostředkovává zaměstnání nebo tento postup umožní,
-
umožní fyzické osobě výkon nelegální práce,
-
nesplní povinný podíl zaměstnávání osob se zdravotním postižením,
-
neplní oznamovací nebo registrační povinnosti podle zákona o zaměstnanosti nebo nevede evidence v tomto zákoně stanovené,
-
nemá v místě pracoviště kopie dokladů prokazujících existenci pracovněprávního vztahu,
-
ve stanovené lhůtě písemně nevykáže dlužné mzdové nároky zaměstnanců pro účely zákona č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Dle ustanovení § 132 ZZ je fyzická osoba, která se zdržuje na pracovišti kontrolované osoby a koná práci, povinna orgánu kontroly prokázat svou totožnost občanským průkazem nebo cestovním dokladem. Nesplnění této povinnosti je stíháno pokutou až do výše 200 000 Kč za přestupek.
Kontrolní řád
Jednou z povinností kontrolované osoby je dle kontrolního řádu povinnost vytvořit podmínky pro výkon kontroly, umožnit kontrolujícímu výkon jeho oprávnění stanovených tímto zákonem a poskytovat k tomu potřebnou součinnost. Nesplnění této povinnosti naplňuje skutkovou podstatu přestupku a je stíháno uložením pokuty až do výše 500 000 Kč.
Nejčastěji se pokuta ukládá za to, že
-
inspektoru nebyl umožněn výkon kontroly, ačkoliv byl k jejímu výkonu oprávněn (např. mu bylo zabráněno ve vstupu na pracoviště kontrolované osoby),
-
kontrolovaná osoba nepředložila inspektorovi požadované doklady, které byly k řádnému výkonu kontroly potřebné,
-
ze strany kontrolované osoby nebyla splněna povinnost poskytnout na vyžádání inspektora pravdivé a úplné informace o zjišťovaných skutečnostech, nebo
-
kontrolovaná osoba nepodala písemnou zprávu o opatřeních přijatých k odstranění nedostatků zjištěných při kontrole, ačkoliv k tomu byla inspektorem vyzvána.
NahoruSankce za porušení hmotněprávních povinností a jejich výše
Přestupky podle zákona o inspekci práce nebo podle zákona o zaměstnanosti projednává v prvním stupni místně příslušný oblastní inspektorát práce. Pokud kontrolu vykonal Státní úřad inspekce práce, pak je projednávajícím orgánem on. Zmíněné orgány inspekce práce mohou za přestupek uložit kontrolované osobě pokutu. V případě, že fyzická nebo právnická osoba "v rozsahu oprávnění nebo osvědčení vydaného organizací státního odborného dozoru na provádění prohlídek, revizí nebo zkoušek při provozování vyhrazených technických zařízení nezajistí provedení prohlídek, revizí nebo zkoušek ve stanoveném rozsahu", přichází v úvahu též nepeněžitá sankce, totiž zákaz činnosti a odnětí takového oprávnění nebo osvědčení. Od 1. 1. 2024 může být zákaz činnosti až na 2 roky jako druh sankce uložen též za přestupek v podobě umožnění výkonu nelegální práce, zastřeného zprostředkování zaměstnání nebo jeho umožnění.
Podle PřestZ nelze vyloučit použití trestu napomenutí, kdy správní orgán upozorní pachatele na důsledky protiprávního jednání, jež mu podle zákona hrozí, pokud by se i v budoucnu dopouštěl podobného jednání.
Jak zákon o inspekci práce, tak zákon o zaměstnanosti počítají hned s několika maximálními výšemi pokut. Vždy záleží na tom, jaká skutková podstata protiprávního jednání bude naplněna. Z obou těchto právních předpisů lze ale vysledovat, která porušení shledávají jako nejzávažnější, a u nichž proto dovolují orgánům inspekce práce uložit pokutu zpravidla až do výše 2 000 000 Kč a výjimečně dokonce až do výše 10 000 000 Kč.
Pokuta až 2 000 000 Kč
Pokutou do výše až 2 000 000 Kč může být stižena kontrolovaná osoba, jestliže např.
-
poruší povinnosti při vzniku, změně nebo zániku pracovního poměru, dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce,
-
nezajistí, aby zaměstnanec nepřekročil zákoníkem práce stanovený rozsah práce konané na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti,
-
neposkytne zaměstnanci mzdu nebo plat alespoň ve výši minimální mzdy, popřípadě nejnižší úrovně zaručené mzdy, nebo plat ve stanovené výši,
-
neposkytne zaměstnanci mzdu nebo plat či některou jejich složku ve stanoveném termínu,
-
provede ze mzdy nebo platu zaměstnance bez dohody o srážkách ze mzdy nebo platu jiné než stanovené srážky,
-
neposkytne zaměstnanci za práci vykonanou na základě dohody o práci konané mimo pracovní poměr odměnu z dohody nebo některou její složku ve výši a za podmínek stanovených zákoníkem práce a sjednaných v dohodě o práci konané mimo pracovní poměr,
-
nestanoví začátek a konec pracovní doby a rozvrh pracovních směn,
-
odečte u prací, které nemohou být přerušeny, z pracovní doby dobu na jídlo a oddech,
-
nařídí zaměstnanci práci přesčas v rozporu se zákoníkem práce,
-
nařídí zaměstnanci práci přesčas ve vyšším rozsahu, než je její týdenní nebo roční rámec vyplývající ze zákoníku práce,
-
přenese náklady spojené se zajišťováním bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na zaměstnance,
-
nedodrží povinnosti při zajišťování bezpečnosti práce stanovené v zákoníku práce,
-
nesplní povinnost udržovat osobní ochranné pracovní prostředky v použitelném stavu nebo nekontroluje jejich používání,
-
nepřijme opatření proti opakování pracovních úrazů,
-
nezajistí, aby technická zařízení stanovená zvláštním právním předpisem, která představují zvýšenou míru ohrožení života a zdraví, obsluhovaly jen zdravotně způsobilé a zvlášť odborně způsobilé fyzické osoby,
-
coby provozovatel umožní dítěti výkon umělecké, kulturní, sportovní a reklamní činnosti bez povolení nebo podmínky tohoto povolení poruší.
Pokuta až 10 000 000 Kč
Výše až 10 000 000 Kč může pokuta dosáhnout v případě umožnění výkonu nelegální práce, nedodržení písemné formy pracovní smlouvy, dohody o pracovní činnosti a dohody o provedení práce a u právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby za zastřené zprostředkování zaměstnání nebo jeho umožnění.
Pokud jde o umožnění výkonu nelegální práce, novelou zákona o zaměstnanosti s účinností od roku 2012 byla nejenom zvýšena maximální možná výše pokuty, ale v této souvislosti doplněna také její minimální výše. Ta byla původně nastavena na částku 250 000 Kč, nicméně Ústavní soud tuto minimální hranici svým rozhodnutím ze září 2014 zrušil, protože dospěl k závěru, že takto nastavená minimální výše pokuty "brání řádné individualizaci konkrétního případu, neboť spodní hranice pokuty je stanovena v takové výši, že omezuje rozhodující správní orgány přihlédnout ke specifickým okolnostem různých případů, jakož i k osobám delikventů a jejich majetkovým poměrům. Jde zjevně o nepřiměřenou výši spodní hranice pokuty, která dosahuje ústavní dimenze, a je zřejmé, že rozhodnutí správních orgánů by nemohla být v důsledku posuzované právní úpravy v nezanedbatelném množství případů spravedlivá, a tedy ani ústavně konformní".
Novelou zákona o zaměstnanosti s účinností od 1. 1. 2015 byla pak minimální výše pokuty znovuzavedena, tentokrát ale v částce "jen" 50 000…