Input:

Uvádění informací o udržitelnosti podle směrnice CSRD

16.5.2023, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 10 minut

2023.10.2
Uvádění informací o udržitelnosti podle směrnice CSRD

Ing. Václav Tittelbach

Evropská komise v rámci svého sdělení ze dne 11. prosince 2019 nazvaném "Zelená dohoda pro Evropu" přijímá sérii komplexních opatření zaměřených na udržitelný rozvoj Evropské unie.

Jedním z těchto opatření je směrnice CSRD1, která nahrazuje požadavky stávající směrnice NFRD2 implementované do § 32f až § 32i zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen "zákon o účetnictví").

Směrnice NFRD požaduje uvádění nefinančních informací některými obchodními společnostmi.

Hlavní změny jsou uvedeny v tabulce níže.
 
 
 
 

           
Hlavní změny navrhované úpravy (CSRD) oproti stávající úpravě (NFRD)
Směrnice NFRD Směrnice CSRD Poznámka
Rozsah působnosti Velké subjekty veřejného zájmu s počtem nad 500 zaměstnanců Rozšíření působnosti na všechny velké podniky a střední a malé kótované podniky Předpokládá se cca 1500 povinných subjektů
Obsah informací Nezávazné guidelines Závazné standardy Konkretizace vykazovaných informací
Standardizace Není Evropské standardy pro udržitelnost (ESRS) Stále ve fázi schvalování
Umístění Součást výroční zprávy nebo samostatná zpráva Samostatná součást výroční zprávy
Formát Není stanoven Povinný elektronický formát V souladu s ESEF3
Ověření Ověřuje se pouze fakt, že zpráva byla vypracována Věcné ověření uváděných informací 2. fáze – výrok s:
  • - omezenou jistotou
  • - přiměřenou jistotou

Tabulka 1- změny NFRD/CSRD

Směrnice CSRD není do českého právního řádu implementována, s největší pravděpodobností se bude implementovat do zákona o účetnictví.

Subjekty spadající do rozsahu působnosti směrnice CSRD budou ve výroční zprávě uvádět zejména informace týkající se "otázek udržitelnosti". Těmito otázkami se rozumí environmentální a sociální faktory a faktory týkající se lidských práv a oblasti správy a řízení, včetně faktorů udržitelnosti ve smyslu čl. 2 bodu 24 nařízení (EU) 2019/2088 (Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2088 ze dne 27. listopadu 2019 o zveřejňování informací souvisejících s udržitelností v odvětví finančních služeb).

Od směrnice CSRD se očekává zvýšení srovnatelnosti informací, a to především díky harmonizaci standardů. Dalším výrazným posunem je také zpřísnění požadavků na samotné ověření uváděných informací.

Rozsah působnosti

Směrnice 2013/34/EU4, která byla směrnicí CSRD novelizována, se vztahuje pouze na obchodní společnosti.

Povinnost uvádět informace o udržitelnosti na individuálním základě se tak vztahuje na subjekt, který je:

  1. obchodní společností, která je zařazena do kategorie velké účetní jednotky5,
  2. obchodní společností, která je emitentem investičních cenných papírů přijatých k obchodování na evropském regulovaném trhu a která splňuje podmínku pro zařazení do kategorie malé6 a střední7 účetní jednotky,
  3. pojišťovnou nebo zajišťovnou podle zákona upravujícího pojišťovnictví, s výjimkou té, která splňuje podmínku pro zařazení do kategorie mikro účetní jednotky8,
  4. účetní jednotkou, která je úvěrovou institucí podle čl. 4 odst. 1 bodu 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 575/2013 s výjimkou České národní banky a té, která splňuje podmínku pro zařazení do kategorie mikro účetní jednotky,
  5. dceřiným podnikem a pobočkou podniků, které se neřídí právem některého členského státu EU, avšak jejich právní forma je srovnatelná s formami:
    1. společnosti s ručením omezeným,
    2. akciové společnosti.

Povinnost uvádět informace o udržitelnosti na konsolidovaném základě se vztahuje na subjekt, který je konsolidující účetní jednotkou velké skupiny účetních jednotek9.

Výjimky z povinnosti uvádět informace o udržitelnosti

Povinnosti uvádět informace o udržitelnosti nemusí plnit konsolidovaná účetní jednotka, pokud jsou tyto informace uvedeny v konsolidované výroční zprávě konsolidující účetní jednotky. To platí i pro konsolidující účetní jednotku uvádějící tyto informace, která je sama konsolidovanou účetní jednotkou.

Informace o udržitelnosti dále nemusí uvádět dceřiné podniky mateřského podniku, který se neřídí právem některého členského státu EU a pokud překročil v EU ve dvou po sobě jdoucích účetních obdobích kritérium čistého obratu 150 mil EUR, pokud jsou zahrnuty do konsolidované zprávy a pokud je obsah uváděných informací v souladu se standardy pro podávání zpráv o udržitelnosti podle směrnice CSRD nebo způsobem, který je rovnocenný těmto standardům pro podávání zpráv o udržitelnosti. Rovnocenný přístup je určen v souladu s prováděcím aktem Komise o rovnocennosti standardů pro podávání zpráv o udržitelnosti přijatým podle čl. 23 odst. 4 třetího pododstavce směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/109/ES. Zároveň musí být splněna povinnost osvobozeného dceřiného podniku uvést ve své výroční zprávě odkaz na výroční zprávu mateřského podniku.

Obdobný postup jako v případě osvobození dceřiného podniku se použije i pro pobočku podniku, který se řídí právem třetí země10. Oproti podmínkám pro osvobození dceřiného podniku však musí předmětná pobočka navíc překračovat kritérium čistého obratu ve výši 40 mil EUR.

Vymezení uváděných informací

Povinný subjekt uvádí v samostatné části výroční zprávy informace potřebné k pochopení dopadů podniku na otázky udržitelnosti a informace potřebné k pochopení toho, jak otázky udržitelnosti ovlivňují vývoj podniku, jeho výkonnost a postavení.

Informace týkající se otázek udržitelnosti obsahují zejména:

  1. stručný popis obchodního modelu a strategie podniku, včetně:
    1. odolnosti obchodního modelu a strategie podniku vůči rizikům spojených s otázkami udržitelnosti;
    2. příležitostí pro podnik spojených s otázkami udržitelnosti;
    3. plánů podniku, včetně prováděcích opatření a souvisejících finančních a investičních plánů, které mají zajistit, aby byl jeho obchodní model a strategie slučitelné s přechodem na udržitelné hospodářství a s omezením globálního oteplování na 1,5 °C v souladu s Pařížskou dohodou v rámci Rámcové úmluvy Organizace spojených národů o změně klimatu přijatou dne 12. prosince 2015 a s cílem dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050, jak je stanoveno v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/1119, a případně expozice podniku vůči činnostem souvisejícím s uhlím, ropou a plynem;
    4. způsobu, jakým obchodní model a strategie podniku zohledňují zájmy zúčastněných stran podniku a dopady podniku na otázky udržitelnosti;
    5. způsobu, jakým byla prováděna strategie podniku s ohledem na otázky udržitelnosti;
  2. popis časově ohraničených cílů souvisejících s otázkami udržitelnosti, které si podnik vytyčil, případně i absolutních cílů snížení emisí skleníkových plynů alespoň pro roky 2030 a 2050, popis pokroku, jehož podnik při plnění těchto cílů dosáhl a prohlášení o tom, zda jsou cíle podniku týkající se environmentálních faktorů založeny na přesvědčivých vědeckých důkazech;
  3. popis úlohy správních, řídících a dozorčích orgánů s ohledem na otázky udržitelnosti, jakož i jejich odborných znalostí a dovedností ve vztahu k plnění této úlohy či přístupu těchto orgánů k těmto odborným znalostem a dovednostem;
  4. popis politik podniku ve vztahu k otázkám udržitelnosti;
  5. informace o existenci systémů pobídek spojených s otázkami udržitelnosti, které jsou nabízeny členům správních, řídících a dozorčích orgánů;
  6. popis:
    1. postupu náležité péče, který podnik uplatňuje ve vztahu k otázkám udržitelnosti a případně v souladu s požadavky Unie, jimiž se podnikům ukládá povinnost uplatňovat
Nahrávám...
Nahrávám...