Input:

Závěr kontroly

14.5.2024, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 16 minut

8.5.1
Závěr kontroly

Ing. Zdeněk Burda, Ing. Romana Nováková

  • § 16 odst. 8 ZSDP – Daňová kontrola

  • § 88 DŘ a § 88a DŘ – Daňová kontrola

2009–2010 2011–2020 2021–2024
O výsledku zjištění sepíše pracovník správce daně zprávu o daňové kontrole. O zahájení, průběhu a ukončení daňové kontroly sepíše správce daně zprávu o daňové kontrole, která obsahuje výsledek kontrolního zjištění, včetně hodnocení důkazů zjištěných v průběhu daňové kontroly. (1) Správce daně na základě provedené kontrolní činnosti sepíše dosavadní výsledek kontrolního zjištění, jehož součástí je hodnocení dosud zjištěných důkazů.
Po projednání této zprávy ji spolupodepisuje kontrolovaný daňový subjekt a pracovník správce daně. Správce daně by měl uvést:
  • které skutečnosti má za prokázané,

  • jakými úvahami se při hodnocení důkazů řídil,

  • o které důkazy opřel svá skutková zjištění,

  • jak věc posoudil po právní stránce.

(2) Pokud z dosavadního výsledku kontrolního zjištění vyplývá, že na jeho základě dojde k vydání rozhodnutí o stanovení daně, správce daně sdělí daňovému subjektu tento výsledek a současně mu stanoví přiměřenou lhůtu pro případné vyjádření.
Jedno vyhotovení kontrolní zprávy obdrží kontrolovaný daňový subjekt. Den podpisu zprávy je též dnem jejího doručení. Zpráva o daňové kontrole dále obsahuje odkaz na protokoly nebo úřední záznamy:

a) o zahájení daňové kontroly podepsaný úřední osobou a daňovým subjektem,

b) o jednáních vedených v průběhu daňové kontroly,

c) o skutečnostech zjištěných správcem daně mimo jednání,

d) seznámení daňového subjektu s výsledkem kontrolního zjištění,

e) vyjádření daňového subjektu obsahující tvrzení, návrhy nebo výhrady daňového subjektu k výsledku kontrolního zjištění,

f) stanovisko správce daně k jednotlivým tvrzením, návrhům nebo výhradám daňového subjektu.
(3) V případě, kdy je dosavadní výsledek kontrolního zjištění sdělován při jednání s daňovým subjektem, správce daně lhůtu pro případné vyjádření nestanoví, pokud daňový subjekt v rámci tohoto jednání prohlásí, že stanovení lhůty nepožaduje.
Je-li výsledkem kontrolního zjištění skutečnost, odůvodňující dodatečné stanovení daně, může být součástí zprávy o daňové kontrole i dodatečný platební výměr. Při dodatečném stanovení daně správce daně přihlédne ke všem okolnostem, které byly při daňové kontrole zjištěny. Správce daně seznámí daňový subjekt s výsledkem kontrolního zjištění, včetně hodnocení dosud zjištěných důkazů, a předloží mu jej k vyjádření. (4) Daňový subjekt je v rámci vyjádření k dosavadnímu výsledku kontrolního zjištění oprávněn zejména

a) vznést výhradu k dosavadnímu výsledku kontrolního zjištění,

b) podat návrh na doplnění dosavadního výsledku kontrolního zjištění.

Na žádost daňového subjektu stanoví správce daně přiměřenou lhůtu, ve které se může daňový subjekt vyjádřit k výsledku kontrolního zjištění a navrhnout jeho doplnění. Nedojde-li na základě tohoto vyjádření ke změně výsledku kontrolního zjištění, nelze již v rámci projednání zprávy o daňové kontrole navrhovat jeho další doplnění. (5) Dojde-li na základě vyjádření daňového subjektu k dosavadnímu výsledku kontrolního zjištění k podstatné změně tohoto výsledku, postupuje se podle odstavců 1 až 4.

Zprávu o daňové kontrole podepisuje kontrolovaný daňový subjekt a úřední osoba. Správce daně po podpisu předá stejnopis zprávy o daňové kontrole kontrolovanému daňovému subjektu. Podpisem zprávy o daňové kontrole je ukončeno její projednání, zpráva o daňové kontrole se považuje za oznámenou a současně je ukončena daňová kontrola. (1) Daňová kontrola je ukončena doručením oznámení o ukončení daňové kontroly, k němuž je přiložena zpráva o daňové kontrole podepsaná úřední osobou.

(2) Zpráva o daňové kontrole obsahuje

a) odkaz na oznámení o zahájení daňové kontroly, popřípadě oznámení o změně rozsahu daňové kontroly, a

b) konečný výsledek kontrolního zjištění, včetně

1. hodnocení zjištěných důkazů,

2. stanoviska správce daně k vyjádření daňového subjektu k výsledku dosavadního kontrolního zjištění.
Odmítne-li daňový subjekt zprávu převzít nebo se jejímu převzetí a projednání vyhýbá, odešle se mu v poštovní zásilce s doručenkou. Odmítne-li se kontrolovaný daňový subjekt seznámit se zprávou o daňové kontrole nebo ji projednat anebo se jejímu projednání vyhýbá, doručí mu ji správce daně do vlastních rukou; den doručení zprávy o daňové kontrole se pokládá za den jejího projednání a ukončení daňové kontroly. (3) Pokud z konečného výsledku kontrolního zjištění nevyplývá, že v dané věci dojde k vydání rozhodnutí o stanovení daně, je vyměřovací nebo doměřovací řízení ukončeno doručením oznámení o ukončení daňové kontroly, nejedná-li se o řízení, které bylo zahájeno podáním daňového tvrzení.
Bezdůvodné odepření podpisu kontrolovaným daňovým subjektem je pro platnost ve zprávě uvedených zjištění bezvýznamné a o tomto musí být ve zprávě kontrolovaný daňový subjekt výslovně poučen. Odepření podpisu zprávy o daňové kontrole kontrolovaným daňovým subjektem bez dostatečného důvodu nemá vliv na použitelnost zprávy o daňové kontrole jako důkazního prostředku. O tomto musí být ve zprávě kontrolovaný daňový subjekt prokazatelně poučen. Okamžikem bezdůvodného odepření podpisu nastávají též účinky projednání, oznámení zprávy o daňové kontrole a ukončení kontroly. (4) Dojde-li ke stanovení daně výlučně na základě výsledku daňové kontroly, může správce daně doručit rozhodnutí o stanovení daně spolu s oznámením o ukončení daňové kontroly.

Komentář:

Daňový řád od roku 2021 výrazně zjednodušil celý proces daňové kontroly. Do roku 2020 obsahoval daňový řád důraz zejména na podpis zprávy o daňové kontrole samotným daňovým subjektem nebo jeho zástupcem a řešil situace, kdy by mohlo dojít k tomu, že podpis bude odepřen. V případě, že daňový subjekt:

a) odmítnul zprávu podepsat, nemělo to žádný vliv na platnost údajů ve zprávě, odepření podpisu bylo posouzeno jako bezdůvodné a kontrola byla ukončena v den odepření podpisu. I tak mohl daňový subjekt podat odvolání proti dodatečnému platebnímu výměru,

b) podlehl případnému tlaku a zprávu o kontrole podepsal bez připomínek, mělo se za to, že zpráva byla řádně projednána a kontrola ukončena dnem podpisu. Podpis zprávy o kontrole ovšem v žádném případě neznamenal, že by daňový subjekt s výsledky kontroly bezvýhradně souhlasil a vzdával se práva na odvolání. Takže i v tom případě se mohl daňový subjekt proti vydanému dodatečnému platebnímu výměru odvolat.

Jelikož podepsání či odmítnutí podpisu zprávy o kontrole mělo stejné právní důsledky, novela daňového řadu pasáže týkající se podpisu zprávy o kontrole zcela vypustila a již hovoří toliko o projednání zprávy o kontrole.

Nově je tedy daňový subjekt seznámen s výsledkem kontrolního zjištění (zpravidla je mu zasílán do jeho datové schránky, fyzickým osobám pak do vlastních rukou, od ledna 2023 pak všem podnikajícím fyzickým osobám taktéž do nově povinně zřizované datové schránky), jehož součástí je hodnocení dosud zjištěných důkazů (kdy DŘ do roku 2020 taxativně vyjmenovával, co přesně musí zpráva o kontrole obsahovat, novela odkazuje pouze na hodnocení zjištěných důkazů). Pokud z výsledků kontrolního zjištění vyplývá, že daňovému subjektu bude doměřena daň, je výsledek kontrolního zjištění zasílán daňovému subjektu, a je mu správcem daně zpravidla poskytnuta přiměřená lhůta pro případné vyjádření. Tato lhůta by měla respektovat obsáhlost výsledku kontrolního zjištění, kdy písemnosti o pěti listech jistě budou vyžadovat kratší lhůtu k vyjádření než písemnost, která má listů 50. Daňový subjekt má právo se proti nepřiměřeně krátké lhůtě k vyjádření odvolat, případně podat stížnost na postup správce daně.

Při volbě, jaký způsob komunikace při předání zprávy o kontrole zvolit, by měl správce daně přihlédnout k preferencím daňového subjektu, když se má za to, že obě formy (tedy ústní i písemná), jsou stejně kvalitní. V některých případech ovšem dialog vedený písemně (tedy korespondenční předání zprávy o kontrole) může mít vyšší kvalitu, jelikož daňový subjekt není pod tlakem stresové situace, které může být vystaven při ústním jednání, a má dostatek času na formulaci svých myšlenek a návrhů.

V případě, že je výsledek kontrolního zjištění projednáván osobně, lhůta k vyjádření není daňovému subjektu z důvodu procesní ekonomie stanovena, pokud tento prohlásí, že žádnou lhůtu k vyjádření nepotřebuje. Děje se tak zpravidla tehdy, když daňový subjekt s výsledky kontrolního zjištění souhlasí a stanovení lhůty k vyjádření by bylo bezdůvodné, jelikož daňový subjekt by se stejně nijak nevyjadřoval.

Daňový subjekt má právo vznést výhradu proti výsledku kontrolního zjištění a může podat návrh na doplnění – např. v případech, kdy zjistí, že byl proveden výslech svědka bez jeho přítomnosti a bude požadovat, aby byl výslech svědka opakován, anebo navrhne další důkazní prostředky, případně zjistí nesrovnalosti v textu apod. Pokud správce daně na základě činnosti daňového subjektu podstatně změní výsledek kontrolního zjištění, opět se postupuje při projednání nového výsledku kontrolního zjištění tak, jako by se jednalo o první výsledek kontrolního zjištění. I následně může daňový subjekt vznést námitky a navrhovat další důkazní prostředky, ale tyto by se měly týkat z důvodu koncentrace řízení již pouze pasáží, která jsou v kontrolním zjištění nová. Daňový subjekt by neměl postupovat tak, že si z výsledku kontrolního zjištění vybere určitou část, správce daně na podnět vypracuje nový výsledek kontrolního zjištění a daňový subjekt označí další část jako nesprávnou a neúplnou, ačkoli tak mohl a měl učinit již při předložení prvního výsledku kontrolního zjištění. Pokud daňový subjekt podá námitky proti výsledku kontrolního zjištění, odešle je správci daně a následně zjistí další nesrovnalosti, měl by podat další, dodatečné námitky, a to ještě před tím, než správce daně vyhotoví nový výsledek kontrolního zjištění. Daňový subjekt by neměl čekat na zpracování nového výsledku kontrolního zjištění a následně na nesrovnalosti poukazovat, jelikož tato další námitka může být správcem daně zamítnuta.

Jakmile marně uplynou lhůty k vyjádření se k výsledkům kontrolního zjištění, je daňovému subjektu doručeno oznámení o ukončení daňové kontroly včetně zprávy o daňové kontrole, která obsahuje toliko podpis úřední osoby. Jak bylo uvedeno výše, zprávu o kontrole již daňový subjekt nepodepisuje. Zpráva o daňové kontrole obsahuje informace o zahájení daňové kontroly, případně pak o změně rozsahu kontroly a konečný výsledek kontrolního zjištění. Proti zprávě o daňové kontrole již nemůže daňový subjekt nic namítat, měl-li jakékoli připomínky, bylo jeho povinností se vyjádřit v okamžiku, kdy byl projednáván výsledek kontrolního zjištění. Nechával-li si své podněty k projednání zprávy o kontrole, tak hrubě pochybil. Dojde-li na základě výsledku daňové kontroly ke stanovení daně, může být zároveň se zprávou o kontrole daňovému subjektu doručeno

Nahrávám...
Nahrávám...