Input:

Změny v zákoně o DPH

11.11.2024, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 19 minut

3.1.2
Změny v zákoně o DPH

RNDr. Ivan Brychta

V tomto textu týkajícím se změn v zákoně č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty (dále ZDPH), nejprve úvodem připomeneme novinky přijaté v průběhu roku 2023. Dále upozorníme na některé nové výkladové pokyny GFŘ, probereme novinky pro rok 2024 zejména v důsledku tzv. konsolidačního balíčku a závěrem zmíníme i připravované změny v oblasti DPH od roku 2025.

1. Novely zákona účinné po 1. 1. 2023

Zákon o preventivní restrukturalizaci

Dne 23. 9. 2023 nabyl účinnosti nový zákon č. 284/2023 Sb., o preventivní restrukturalizaci (na základě sněmovního tisku 371), který na základě předpisů EU zavádí do českého práva nový institut – preventivní restrukturalizaci, čili postup, který směřuje k předejití úpadku a zachování nebo obnově provozuschopnosti obchodního závodu (dále jen "závod") podnikatele.

V souvislosti s tímto novým zákonem byla přijata doprovodná novela – zákon č. 285/2023 Sb. (na základě sněmovního tisku 372) – která upravuje související předpisy jako insolvenční zákon, zákon o insolvenčních správcích a také zákon o DPH. Změny, které do zákona o DPH novela vnesla, se týkají především § 42 ZDPH, řešícího opravu základu daně a výše daně. Je zakázáno provádět opravu základu daně po dni uskutečnění zdanitelného plnění u plnění, které není jako pohledávka zahrnuto do schváleného restrukturalizačního plánu. Dále je doplněno, kdy je u opravy daně v souvislosti s restrukturalizací zdanitelné plněné uskutečněné, příp. dokdy lze opravu provést. Ve své podstatě ale nejde o nové postupy, protože obdobná úprava již v ZDPH existuje v případě reorganizace v rámci insolvenčního řízení.

Nový stavební zákon

Od 1. 1. 2024 je účinný nový stavební zákon č. 283/2021 Sb. Změny některých postupů a vydávaných dokumentů donutily zákonodárce k novele dalších zákonů, včetně daňových, a to i zákona o dani z přidané hodnoty. Novela, která toto provedla, má označení jako zákon č. 284/2021 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím stavebního zákona (podle sněmovního tisku 1009 z minulého volebního období), a nabývá účinnosti ke stejnému datu jako samotný stavební zákon.

Změny v ZDPH

Většina změn, které byly v souvislosti s novým stavebním zákonem promítnuty do ZDPH, jsou spíše formálního charakteru. Např. v situaci, kdy ZDPH hovořil o kolaudačním souhlasu a kolaudačním rozhodnutí (§ 56 odst. 3 ZDPH pro dodání vybrané nemovité věci), se novelou text redukuje jen na kolaudační rozhodnutí, protože pojem kolaudační souhlas již nový stavební zákon neobsahuje.

Obdobně se místo stavebního povolení, společného povolení, kterým se stavba umisťuje a povoluje, nebo udělení souhlasu s provedením ohlášené stavby podle stavebního povolení, používá jen pojem povolení podle stavebního zákona (např. v definici stavebního pozemku v § 56 odst. 2 ZDPH). Nový stavební zákon totiž již neobsahuje pojmy ohlášení nebo společné povolení, vyjma přechodných ustanovení, která řeší návaznost na dokumenty vydané předchozím stavebním zákonem č. 183/2006 Sb.).

Přebírání definic ze stavebního zákona

Novela také v ZDPH nahrazuje definice pojmů jako rodinný dům nebo bytový dům, které byly svázány s vymezením v právních předpisech upravujících katastr nemovitostí, definicemi podle nového stavebního zákona. Důvodová zpráva k novele upozorňuje, že v případě definice rodinného domu nepůjde jen o formální změnu, ale i o změnu věcnou.

Porovnáme-li obě úpravy, pak obě definice mají shodný základ v tom, že stavba rodinného domu je stavbou pro bydlení s nejvýše 3 samostatnými byty a s nejvýše 1 podzemním podlažím, 2 nadzemními podlažími a podkrovím. Nový stavební zákon v § 13 písm. c) zákona č. 283/2021 Sb. připouští navíc místo podkroví 3. nadzemní podlaží ustoupené od vnějšího líce obvodové stěny budovy orientované k uliční čáře alespoň o 2 metry. Zásadní pravděpodobně nebude ani to, že:

  • úprava podle předpisů upravujících katastr nemovitostí, resp. § 2 písm. a) bod 2 vyhlášky č. 501/2006 Sb. uváděla, že v rodinném domě musí více než 1/2 podlahové plochy odpovídat požadavkům na trvalé rodinné bydlení a být k tomuto účelu určena, kdežto

  • nová úprava ve stavebním zákoně říká, že v rodinném domě musí více než 1/2 podlahové plochy sloužit bydlení (tj. mělo by se tam i bydlet).

V návaznosti na tuto změnu obsahuje novela přechodná ustanovení, podle kterých se po dobu 2 let od nabytí účinnosti uplatní 1. snížená sazba v souvislosti s rodinným domem podle původní definice:

  • na poskytnutí stavebních nebo montážních prací na dokončené stavbě,

  • na poskytnutí stavebních nebo montážních prací spojených s výstavbou a

  • na poskytnutí stavebních nebo montážních prací, kterými se stavba nebo prostor mění na stavbu pro sociální bydlení, pokud se jedná o rodinný dům,

pokud začaly práce před účinností novely, a dále

  • na dodání rodinného domu coby stavby pro sociální bydlení,

nicméně vzhledem k tomu, že novela spíše přináší rozšíření pojmu rodinný dům, jsou přechodná ustanovení zbytečná, a možná i nadělají problémy, protože při striktním výkladu by v takových případech měla přednost dřívější 15% snížená sazba DPH oproti aktuální 12% sazbě DPH platné od 1. 1. 2024.

Novela silničních předpisů

Druhou novelou zákona o DPH, účinnou opět od 1. 1. 2024, je zákon č. 432/2022 Sb., kterým se mění mj. zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Ten mimo jiné nahrazuje velký technický průkaz, který byl dosud jen v papírové podobě, elektronickou evidencí. Z tohoto důvodu došlo ke změně v § 4 odst. 4 písm. f) ZDPH, který vymezuje osobní automobil. Změna je pouze formální, když odkazuje na kategorie M1 a M1G (která jsou osobním automobilům určena), uvedené v registru silničních vozidel (namísto předchozího znění odkazujícího na technické osvědčení nebo technický průkaz).

Novela energetického zákona

Další novelou účinnou od 1. 1. 2024, je zákon č. 469/2023 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon). Tato novela mění ustanovení § 21 odst. 4 písm. b) ZDPH, který vymezuje okamžik uskutečnění zdanitelného plnění v případě dodání energií (např. elektřiny, plynu, tepla nebo chladu, vody, dále služby odstranění odpadních vod nebo telekomunikační služby).

Do konce roku 2023 se považovalo plnění za uskutečněné dnem odečtu z měřicího zařízení, popřípadě dnem zjištění skutečné spotřeby.

Od roku 2024 se považuje plnění za uskutečněné dnem:

  1. vyhotovení dokladu o vyúčtování při dodání elektřiny, plynu, tepla nebo chladu, sdílení elektřiny nebo poskytnutí související služby v elektroenergetice, související služby v plynárenství nebo jiné služby poskytované za podmínek stanovených energetickým zákonem, nejpozději však uplynutím lhůty pro poskytnutí takového vyúčtování podle energetického zákona, nebo dnem zjištění skutečné spotřeby, pokud energetický zákon nestanoví povinnost poskytovat takové vyúčtování,
  2. zjištění skutečné spotřeby při dodání vody nebo odstranění odpadních vod, nebo
  3. zjištění rozsahu poskytnutých služeb při poskytnutí služeb elektronických komunikací.

Implementace směrnic EU

Samostatná novela zákonem č. 417/2023 Sb. (na základě sněmovního tisku 385) zapracovala do zákona o DPH s účinností od 1. 1. 2024 pravidla z novelizovaných směrnic EU, a to požadavků na poskytovatele platebních služeb.

Jde o zavedení evidence o přeshraničních platbách a o jejich příjemcích, která je zapracována do nových ustanovení §§ 110zz až 110zzj ZDPH. Poskytovatel evidovaných platebních služeb bude vždy do konce následujícího kalendářního měsíce po skončení kalendářního čtvrtletí reportovat údaje správci daně (Specializovanému finančnímu úřadu), a to elektronicky (tzv. Oznámení CESOP). Pozor na to, že končí-li lhůta v sobotu, neděli či svátek, tak se neposouvá na nejbližší pracovní den! Formulář byl již zveřejněn v novele formulářové vyhlášky č. 457/2020 Sb.

2. Daňový balíček 2024

Aktuální stav novely

Na závěr novinek v ZDPH zmiňme novelu zákonem č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů (na základě sněmovního tisku 488), označovanou též jako konsolidační balíček nebo úsporný balíček. Všechny změny, které tato novela v ZDPH provedla, jsou účinné od 1. 1. 2024.

Změny sazeb DPH

Asi nejvýznamnější změnou je redukce snížených sazeb 10 % a 15 % na jedinou 12% sazbu. Nejde však jen o pouhé sloučení – spousta položek se přesune do vyšší sazby daně, opačným směrem pak jen minimum. Namátkou uveďme pár příkladů:

  • do 21% základní sazby DPH se přesouvají např.:

    • - čepované pivo (s kódem KN 2203 00 10), které bylo v rámci stravovacích služeb v 10% sazbě (KN užíváme jako zkratku pro kombinovanou nomenklaturu celního sazebníku),
    • - nealko nápoje prodávané v obchodech nebo podávané v rámci stravovacích služeb, z nichž zůstávají ve snížené sazbě (nově 12 %) jen mléko a tekuté mléčné výrobky uvedené pod kódy KN v kapitole 4, nápoje uvedené pod kódy KN 2202 99 11 a 2202 99 15 (nápoje na bázi sóji s nízkým obsahem bílkovin), nápoje na bázi ořechů (z kapitoly 08 KN), obilovin (z kapitoly 10 KN) nebo semen (z kapitoly 12 KN) a  některé z nich vyrobené dochucené nápoje,
    • - palivové dřevo v polenech, špalcích, větvích, otepích nebo podobných tvarech; dřevěné štěpky nebo třísky, piliny a dřevěný odpad a zbytky, též aglomerované do polen, briket, pelet nebo podobných tvarů, určené jako palivo (s kódem KN 4401),
    • - řezané květiny (s kódem 0603) a dekorativní listoví (s kódem 0604),
    • - dále se přesouvají z 15% sazby sběr a přeprava komunálního odpadu (s kódem CZ-CPA 38.1), příprava k likvidaci a likvidace komunálního odpadu (s kódem CZ-CPA 38.2), zpracování komunálního odpadu k dalšímu využití a druhotné suroviny (s kódem CZ-CPA 38.1) nebo 51 - letecká hromadná pravidelná doprava cestujících a jejich zavazadel (s kódem CZ-CPA 51), služby autorů a výkonných umělců (s kódem CZ-CPA 90), pokud se nejedná o poskytnutí oprávnění k výkonu práva dílo nebo umělecký výkon užít a mimo služby nezávislých novinářů, nezávislých modelů a modelek (CZ-CPA je zkratka pro klasifikaci produkce),
    • - z 10% sazby se do základní sazby přesunuly služby čištění vnitřních prostor prováděné v domácnostech (s kódem CZ-CPA 81.21.10), služby mytí oken prováděné v domácnostech (s kódem CZ-CPA 9081.22.11), opravy obuvi a kožených výrobků (s kódem CZ-CPA 95.23), opravy a úpravy oděvů a textilních výrobků (s kódem CZ-CPA 95.29.11), opravy jízdních kol (s kódem CZ-CPA 95.29.12) a kadeřnické a holičské služby (s kódem CZ-CPA 96.02),
  • opačným směrem, tj. ze základní sazby DPH do 12% snížené sazby DPH míří provozování lyžařských svahů (s kódem CZ-CPA 93.29.19).

Asi největší rozpaky vyvolal přesun do základní 21% sazby DPH balené vody a dámských a dětských hygienických potřeb. Útěchou je osvobození dodání knihy a poskytnutí obdobné služby, a to s plným nárokem na odpočet daně.

Doplňme ještě, že na webu Finanční správy byla dne 12. 1. 2024 zveřejněna Informace GFŘ ke změnám sazeb DPH od 1. 1. 2024, která na některé podstatné změny v oblasti sazeb daně upozorňuje.

Omezení odpočtu u osobních automobilů

Stejně jako u změn v daních z příjmů se i u DPH projeví omezení restrikce u dražších osobních automobilů. Od 1. 1. 2024 je zakázáno uplatnit při pořízení vybraných osobních automobilů vyšší DPH než 420 000 Kč (odpovídá základu daně 2 000 000 Kč). Úprava v § 72 odst. 3 a 4 ZDPH a v novém § 77a ZDPH počítá s nemožností uplatnit DPH nad tento limit i v případech pozdějších technických zhodnocení (do limitu se počítá pořizovací cena včetně všech TZ).

Oním vybraným osobním automobilem je (definice v § 72 odst. 9 ZDPH) vozidlo kategorie M1 podle nařízení EP a Rady EU upravujícího schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, které není sanitním ani pohřebním automobilem a ani není pořízeno za účelem provozování silniční motorové dopravy na základě koncese.

Přechodná ustanovení alespoň zachraňují to, že se nové znění nepoužije, pokud povinnost přiznat DPH, ze které chceme uplatnit odpočet, nastala před účinností novely.

I k této změně byla dne 18. 1. 2024 zveřejněna Informace GFŘ k uplatnění DPH u vybraného automobilu od 1. 1. 2024.

3. Vyhláška č. 368/2023 Sb.

Změna vyhlášky o formulářových podáních

S účinností od 1. 1. 2024 byla provedena změna vyhlášky č. 457/2020 Sb., o formulářových podáních, a to vyhláškou č. 368/2023 Sb. Změny se týkají i daně z přidané hodnoty. Kromě Oznámení nového CESOP (viz předchozí text) dochází ke změnám formuláře přiznání k DPH a také kontrolního hlášení, a to v souvislosti se změnami v oblasti DPH pro rok 2024 (obzvláště kvůli novým sazbám).
Ke změnám publikovalo GFŘ informaci, která upozorňuje zejména na následující změny a novinky ve formulářích:

  • Kontrolní hlášení si zachovává kolonky pro tři sazby DPH, a to kvůli případnému uplatnění nároku z předchozích let (v zákonné tříleté lhůtě); podle informace se plnění s novou 12% DPH vykážou v kolonkách "Základ daně 2" a "Daň 2", tedy tam, kde dříve byla reportovaná plnění s 15% DPH.

  • Ve formuláři přiznání k DPH jsou pouze upraveny popisy u vybraných řádků přiznání; protože v minulosti nebyly rozlišovány 1. a 2. snížené

Nahrávám...
Nahrávám...